april 2021

Vi har svaret på Rudersdals KOMMUNEPLAN 2021 (forslag) fra Rudersdal har været udsendt i høring som sluttede d. 5 april.

Kommuneplanen finder du på https://kommuneplan2021.rudersdal.dk/

Du finder vores høringssvar her: Høringssvar

Udarbejdelsen af kommuneplanen er anderledes end tidligere kommuneplaner – det er ikke et dokument, men denne gang et system af net-sider som samlet beskriver tanker og planer omkring 9 hovedområder. Det er et stort arbejde fra kommunens side.  Planen er gennemarbejdet, flot præsenteret og indeholder mange spændende visioner som NG tilslutter sig. Dog indeholder planen flere dele som er beskrevet med vage og overordnede betragtninger, og der savnes indsigt i handlinger og begrænsninger i de forskellige hensigter. Dette samt andre emner af relevans for NG’s medlemmer er indeholdt vores høringssvar.

Det skal nævnes, at vores høringssvar har været koordineret med Morten Jarlbæk fra Nærum Have Grundejerforening, som har lagt et enormt arbejde i at udforme sit høringssvar og delt det med NG. NG har generelt været utroligt enige i store dele høringssvaret, til en grad, hvor dele af relevans for Nærums Grundejere (efter aftale) er inkluderet direkte i dette dokument.

Regeringen har vedtaget støtte til energirenovering af bygninger og afsat 250 mill kr. i denne ansøgningsrunde. Der blev åbnet for ansøgninger i går d. 7 april kl. 10 og kl. 20 blev der lukket – der var modtaget så mange ansægninger at midlerne for denne omgang er brugt.

Der kommer 2 runder mere i år, men først efter sommerferien.

Ansøgninsprocessen var som et stort tøjudsalg – der må have været kø fra den foregående nat, for da hjemmesiden for ansøgninger åbnede, bragede den ned med det samme og man kunne først komme ind efter kl. 10.15 – for at komme bag i en kø på over 37.000 ansøgere. Køen nåede ikke at blive afviklet i dagens løb og der var fortsat over 29.000 ansøgere i kø om aftenen.

Det gik altså ikke at få støtte i denne omgang. Man kan så lave sin bygningsforbedring uden støtte, prøve igen når de åbner næste gang, eller benytte håndværkerfradraget, som er 25.000 kr pr person for 2021.