januar 2020

Skov- og Naturstyrelsen har sendt us denne meddelelse om planerne for skovning her til foråret:

Naturstyrelsen Hovedstaden har planlagt skovningsarbejder i den vestlige kant af Jægersborg hegn, og vil i den anledning gerne informere naboerne om arbejdet, der efter planen påbegyndes i uge 5 og forløber gennem de følgende 4-5 uger.

Området er udpeget til urørt skov på længere sigt, og skovningsopgaven tjener det formål at passe på de gamle ”flådeege” der i 1830erne blev plantet for at give tømmer til flådeskibene. De er nu snart 200 år gamle og formålet er nu ikke mere aktuelt. I mellemtiden er egene blevet meget værdifulde for biodiversiteten og mangfoldigheden i skovene og dermed bevaringsværdige.

Egene er efterhånden ved at blive truet af opvoksende bøge og ahorn, og ved skovningen vil der blive passet godt på de i naturmæssig forstand værdifulde træer. Og der vil blive skabt åbne huller hvor solens lys kan komme til jorden for at gavne variationen og naturværdien.

En del af det træ der fældes vil blive solgt, og en del vil blive tilbage på skovbunden for at tilgodese de svampe og insekter der er knyttet til livet i dødt træ.

I perioden vil det hele se kaotisk og rodet ud, og det vil vi bede naboerne om at have overbærenhed med. Også veje og stier vil sikkert blive rodet op. Men vi skal nok rydde pænt op igen, og vi er sikre på at vi også får lavet et flot skovbillede omkring de gamle ege når vi er færdige.

Så derfor: hav tålmodighed med vores skovning, vi skal nok lave en flot skov når der er gået lidt tid.

Tømmer til afhentning

Den 10 December samledes mange af os til et interessant foredrag om kirkegården fra vikingetiden, som er fundet på marken ved Wesselsminde.

Arkæologisk leder Esben Aarsleff præsenterede resultaterne fra udgravningen af tidlige kristne grave ved Nærum.

I år 2000 stødte kabelarbejdere på menneskeknogler på markerne syd for Nærum. En efterfølgende udgravning afdækkede 10 grave, som blev dateret til den tidlige del af middelalderen. Man formodede, at gravene var en del af en kirkegård, men der blev ikke foretaget yderligere undersøgelser.

Herefter henlå kirkegården i næsten 20 år, inden der i februar 2019 blev gravet søgerender nord for de fundne grave. I renderne fremkom mindst 100 grave, og der skønnes at være i alt 300-350 grave på denne del af arealet. C14-dateringer af to af gravene viser, at de hører til i første halvdel af 1000-årene. Det er således tale om meget tidlige kristne grave, hvor de gravlagte kan have begyndt livet som vikinger, men være blevet gravlagt som kristne.